با انقلاب اسلامی مردم مذهبی، هویت پیدا کردند
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۷۷۹۴
به گزارش خبرگزاری مهر، ندا البدران استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان در لبنان با عاطفه سعیدینژاد مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی دیدار و در خصوص مسائل حوزه زنان خاصه در موضوع عفاف و حجاب گفتگو کرد.
در ابتدا سعیدی نژاد به مسئله زن و خانواده پرداخت و عنوان کرد: نظر به الگوی سوم زن که بعد از انقلاب اسلامی و توسط مقام معظم رهبری(مدظله) مطرح شد، زن باید همزمان در خانه و جامعه حضور داشته باشد و با این روش اثرگذار در جامعه باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در خصوص مسائل حوزههای مختلف در کشور توانستهایم پیشرفتهای خوب و قابل توجهی داشته باشیم اما در مورد امر مهمی مانند خانواده آن طور که باید نتوانستیم عمل کنیم.
سعیدی نژاد ادامه داد: برداشت ما این است که شخصیت زن ایرانی از میانگین و معیار زن جهانی بسیار بالاتر است البته امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله) برای زن تراز اسلامی-ایرانی معیارهایی را مشخص کرده اند که با آن معیارها هنوز فاصله فراوانی داریم.
سعیدینژاد در ادامه گفت: ما علاقهمندیم تا بدانیم تصویری که از کشور ایران در کشورهای دیگر وجود دارد چیست و چه انتظاراتی از زن ایرانی است.
وی به حضور زنان در همه عرصه ها اشاره و یاد آور شد: در زمان جنگ تحمیلی یک دشمن مشخص بود و زنان پای کار بودند، ولی در حال حاضر ما باید بدانیم که دشمن از جبهههای متعدد درحال هجوم به کشور هستند.
مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: مسئله مهم امروز این است که ما باید بتوانیم شکل جدید زندگی در یک تمدن الهی را به جهانیان عرضه کنیم، در واقع سبک زندگی روح تمدن و زنان سرداران این سبک زندگی هستند.
سعیدی نژاد به مسئله حجاب و عفاف در ایران اشاره و اظهار کرد: زنان محجبه در ایران خودشان حجاب را انتخاب کردند و هیچ اجباری نبوده بانوان محجبه تاثیر گذارترین قشر زنان در ایران هستند و در فضای خاندانی و خانوادگی خود جلوهی مؤثری دارند؛ با یک نگاه ساده در کشور می توان مشاهده کرد که بسیاری از زنان اندیشمند و تحصیلکرده ایرانی خودشان حجاب را انتخاب میکنند در حال حاضر از هر ۵ بانوی دانشجوی دکتری ۴ نفر آنان با حجاب کامل اسلامی هستند که این به انتخاب خودشان است.
با انقلاب اسلامی مردم مسلمان در جهان هویت پیدا کردند
در ادامه ندا البدران فعال حوزه زنان در لبنان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار در خصوص نحوه محجبه شدن خود عنوان کرد: اگر از من سوال کنند که چرا به شخص دیگر تبدیل شده ام و حجاب را انتخاب کرده ام، میگویم دلیلش انقلاب اسلامی ایران است.
وی در ادامه وضعیت حجاب زن ایرانی قبل از انقلاب را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی وضعیت حجاب زنان به گونهای بود که شباهت زیادی به زن غربی داشت و از وضعیت نامطلوبی برخوردار بود.
البدران تصریح کرد: با انقلاب اسلامی مردم مذهبی هویت پیدا کردند؛ زمان انقلاب ۱۹ سال داشتم و با دیدن تلویزیون سوال برایم پیش آمده بود که چرا زنان به خیابان ها آمده اند؛ این اتفاق مقدمه ای بود تا من با دولت اسلامی و امام خمینی آشنا شوم.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ایران خیلی از زن های لبنان متحول و متوجه نقش ویژه زن در جامعه شدند.
این فعال حوزه زنان در لبنان به نقش حجاب در زنان لبنانی اشاره و بیان کرد: در لبنان بین زنان حزب الله و زنان شیعه تفاوتهایی هست و هر کسی قوانین خودش را در مورد حجاب دارد.
وی افزود: سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که یک زن مذهبی با وجود مرزهای فراوان در فرهنگ جامعه، چه مقدار توان پیشرفت در آن جامعه را دارد.
البدران به موضوع اخلاق زنان در عرصه تبلیغ اشاره و عنوان کرد: مهمترین موضوعی که یک زن در تبلیغ دین باید به آن توجه داشته باشد، اخلاق است و باید با دیگران به خوبی رفتار کند و اینگونه زمینه ساز ارتباط اقشار مختلف مردم با مسائل جامعه باشد.
وی اذعان کرد: زن با اخلاق میتواند یک الگوی مناسب برای سایر زنان باشد و در غیر این صورت الگوی مناسبی نمیتواند برای زنان جامعه باشد.
ندا البدران یاد آور شد: زمانی که به مسئله حجاب در ایران نگاه میکنیم، وضعیت را از گذشته نامطلوبتر میبینیم و متأسفانه این مهم در لبنان نیز قابل مشاهده است.
البدران ادامه داد: حجاب در هر کشوری یک تعریف دارد، برای مثال در عمان زنان هیچ اجباری برای پوشش ندارند اما باید در برابر دیگران حجاب کامل را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: نگاه به یک زن بی حجاب و یا بد حجاب نباید به گونهای باشد که تصور کنیم آن دشمن است، بلکه باید با اخلاق آن را متقاعد کرد.
البداران در پایان این گفتگو به هفته عفاف و حجاب اشاره و تأکید کرد: در ایران یک هفتهای به نام عفاف و حجاب نام گذاری شده است و این هفته نباید فقط به موضوع پوشش و لباس خلاصه شود، بلکه عفت یعنی رفتار و اخلاق زن و این مهم باید به مردم توضیح داده شود.
این فعال حوزه زنان گفت: همه دنیا به ایران فخر میکنند و آرزو دارند که چنین قوانین و فرهنگهایی در کشور خودشان نیز وجود داشت.
کد خبر 4973979منبع: مهر
کلیدواژه: لبنان انقلاب اسلامی ایران زنان معرفی کتاب ویروس کرونا مجمع عالی حکمت اسلامی امام رضا ع کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی فلسفه علوم انسانی اسلامی قرآن تفسیر قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعال حوزه زنان انقلاب اسلامی سعیدی نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۷۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بی حجابی» گرهای که با دست باز میشود
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی خدابخشی- طی روزهای اخیر موضوع حجاب وعفاف به عنوان یک موضوع مهم فرهنگی یکبار دیگر با اجرای «طرح نور» از سوی فراجا و با نزدیک شدن به نهایی شدن لایحه حجاب در مجلس شورای اسلامی محور توجه قشر گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفته است.
طرحی که به دلیل نبود برنامه ریزی مدون و انجام وظیفه از سوی دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در حوزه عفاف و حجاب پس از حدود 20 ماه کش و قوس فراوان در بین ارکان مختلف تصمیم گیر فرهنگی کلان جامعه یکبار دیگر با تغییر نام از سوی نیروی انتظامی به مرحله اجرا گذاشته شده تا این نیرو به تنهایی در این میدان خطیر بار سنگین بر زمین مانده دیگر نهادها را به دوش بکشید، شاید که در قبل آن اوضاع آشفته نوع پوشش در جامعه سامانی یابد.
طی ماه های گذشته موضوع حجاب و نمایش نسخه جدیدی از آن که سنخیتی با جامعه اسلامی ایرانی ندارد ابعادی فراتر از حوزه فرهنگ به خود گرفته تا شیطنت رسانه ای آن را به نماد و رویکردی سیاسی امنیتی برای رویا رویی با نظام اسلامی مبدل سازد. یقینا شرایط ایجاد شده در مقوله حجاب در این روزهای جامعه زائیده یک رویداد و یا مولفه ای تک بعدی نیست بلکه باید آن را معلولی از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست که با چاشنی فتنه انگیزی به صورت گسترده جامعه را به سه بخش درگیر، همسو و ضد تبدیل کرده است.
بر این اساس و باتوجه به قرار دادن پازل های شکل گیری این رویداد فرهنگی و اجتماعی که ردپای برنامه ریزانی غربی در آن به راحتی مشهود است باید کشف حجاب را جز در مواردی معدود که ناشی از کم دانشی و عدم برخورداری از تحلیل درست است، آن را شعاری بصری بر علیه نظام حاکمه دانست. برهمین اساس رویا رویی با آن نیاز به دست فرمانی جدید دارد، دست فرمانی که بتواند این حرام شرعی و حرام سیاسی که به چالش مهم ماه های گذشته کشور مبدل شده است را مدیریت و سلامت بصری را به جامعه ارائه کند.
حال سوال اینجاست آیا با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه باید چشم بر مقوله عفاف و حجاب بست؟ آیا می توان به بهانه حفظ وحدت و انسجام اجتماعی، انسجام دینی را نا دیده گرفت؟ پاسخ به این سوال را می توان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی یافت به گونه ای که ایشان حجاب را مولفه سوم مورد نیاز جامعه امروز بعد از موضوعات اقتصادی و منطقه ای دانسته اند. بر این اساس حجاب را باید نقطه مرکزی حکمرانی فرهنگی و نمادی از فرهنگ دیرینه مردم ایران زمین در نظام و ساختاری دینی در طول تاریخ دانست که بن مایه آن شکل دهنده ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر چشم پوششی بر این واقعیت یعنی رسیدن به نقطه پایان حکمرانی فرهنگی در ایران.
یعنی همان چیز که دشمن طی سال ها برای آن برنامه ریزی کرده و رویای شیرین آن را برای خود تصویر کرده است. رویایی که می توان آن را با اطلاع رسانی صحیح و استفاده نو آورانه از ابزارهای رسانه ای و با افزایش سطح آگاهی مردم از این فرایند به سراب تبدیل کرد.
عبور از این میدان پر مخاطره نیاز به نقشه عملیاتی دارد. متاسفانه در فرایند روایت میدان آنچنان که باید و شاید نتوانسته ایم میدان داری کنیم و عملا میدان در این بخش به شهروند خبرنگاران ضد امنیتی واگذار شده که سازنده خوراک خبری برای رسانه های معاند هستند. کسانی که به صورت عمده نقش موثری در مخالف سازی مردم با مقاله حجاب دارند اما کمتر دیده می شوند. حال باید در این میدان فرهنگی به بحث رسانه توجه ویژه ای شود تا حجاب به عنوان یک حکم شرعی در جامعه باز تعریف و مردم بر لزوم رعایت حدود آن آگاهی یابند. تحقق این مهم میسر نخواهد بود جز افزایش سواد رسانه ای مردم و استفاده درست دستگاه های تبلیغاتی از رسانه. این یعنی استفاده از ابزار فرهنگی برای یک رویداد یا تهاجمی فرهنگی.
یقینا موضوع حجاب در کشور ما کلاف سر در گم و غیر قابل حل نیست و هم زمان با یافتن سر رشته آن می توان امید به باز کردن گره آن داشت. گره ای که می شود آن را با دست باز کرد و نه با دندان. یقینا میدان مبارزه فرهنگی نیازمند نقشه عملیات فرهنگی است و در آن ترازوی رویکردهای ایجابی می بایست بر رویکردهای سلبی سنگینی کند چیزی که امروز برعکس شده و همین عامل باعث شکل گیری تقابلی جدید با حجاب خواهد شد.
انتهای پیام/